søndag den 29. december 2013

I Begyndelsen var der Mørke over Verdensdybet

I Begyndelsen var der Mørke over Verdensdybet
Skrevet af Manja Hansen, April 1999

I naturfag blev jeg stillet over for den udfordring at skulle skrive et projekt om emnet 'universet'. Her er jo selvsagt næsten utallige emner at fordybe sig i. Lyset fra stjernerne og hvad vi kan lære heraf, var for mig et helt indlysende valg, idet et af mine første spørgsmål, efter jeg havde lært kunsten at tale, var: "Hvem tænder og slukker lyset?" mens jeg pegende refererede til solen og nattens scenerier.
 Det første lys vi som menneske ser, er det der rammer os efter endt anstrengende tur gennem fødselskanalen. Men lyset har været vores trofaste ledsager siden tidernes morgen. Skabelsesberetningen fra Biblen fortæller:

Jorden var dengang tomhed og øde, der var mørke over urdybet, og guds ånd svævede over vandene. Gud sagde: "Der skal være lys!" Og der blev lys. Gud så, at lyset var godt, og Gud skilte lyset fra mørket. Gud kaldte lyset dag, og mørket kaldte han nat. Så blev det aften, og det blev morgen, første dag.
Så gik det ellers stærkt. I løbet af bare "fem dage" kom ikke blot landjorden til syne, men det piplede også frem med græs, planter og træer. Det vrimlede med flyvende og vandede skabninger, vilde dyr og myldrende smådyr. Og så kom mennesket, selvfølgelig. Udviklingsteorien, den hvor livet menes opståeet i en ursuppe af organiske stoffer, betinger at lyset satte suppen i kog. Ud af denne simrende masse kom livet for alvor til jorden. Hvad enten du er tilhænger af Biblens bud eller evolutionens teorier, måske en helt anden tese, så er lyset hovedkilden.
 Overalt i gamle og nu uddøde kulturer møder vi solguder. Solguden var som regel Guden over dem alle. Man ofrede til den i håb om et godt høstudbytte og frugtbart liv i al almindelighed. Det kan lyde fjollet, men de havde fat i den rigtige ende. I dag ved vi, at alt liv på jorden er afhængig af fotosyntesen, som igangsættes af lyset fra vores stjerne, Solen.
 Om dagen nyder planter, dyr og mennesker gavn af lyset, måske især om sommeren hvor vi også lader os varme af det. Og når mørket falder på, vågner nattens skabninger op og kan sammen med mennesket lade sig fylde med ærefrygt og betagelse, når en klar nat viser de lysende smukke stjerner, som funklende juveler mod det mørke verdensrum, en særegen skønhed.
 Men lyset gør mere end det. Lys er elektromagnetisk stråling, og bølgestrålingen som vi kalder 'synligt lys' har mange søskende, med hvem det ikke er på bølgelængde. Disse bølger giver astronomerne en mængde detaljeret information om stjernernes fysiske forhold. Radiobølger bliver udsendt af en radiostation, til din modtager i hjemmet som omdanner dem til din favorit musik. I rummet er radiokilderne stjerner og gasser, der kan ikke danses til dem, men vi lærer om hvad de består af og hvor meget de har af det. Mikrobølger kan lave dine popkorn på få minutter, men samtidig får vi oplysninger om vores galakses struktur. Infrarødt lys forbinder vi med varme, fordi det får vores hud til at føles varm. Det infrarøde lys i rummet kortlægger det støv der findes mellem stjernerne. Ultraviolet lys - vi ved, at Solen er en kilde hvorfra der kommer UV-stråling, fordi netop UV-stråling er årsag til at vores hud bliver brun eller rød. Røntgenstråling bruges af læger og tandlæger til at se evt. knoglebrud eller huller i tænderne med. Varme gasser i universet udstråler også røntgenstråling. Gammastråler er knap så hverdagsagtige. De kommer fra radioaktivt materiale, hvoraf noget er naturligt og andet fremstillet af mennesker bl.a i atomkraftværker. Men den ubestridt meste gamma udstråling frembringes af universet selv, f.eks. omkring sorte huller.
 Universet er for mig en uudtømmelig kilde af det stof, hvoraf drømme og tankespind væves. Lyset fascinerer mig, fordi det ud over at opretholde livet på jorden også er yderst oplysende, tillige smukt, en sjælden kombination. Bøger er åndens blodkar, så læn dig tilbage med bøger om universet og lad din nysgerrighed guide dig. Eller klæd dig godt på og gå ud en klar aften, for at lade dig inspirere af lyset fra stjernerne.
Manja, en hengiven beundrer af Universet

1 kommentar:

  1. Hej, jeg hedder "Tina Petersen" Jeg er fra Odense, Danmark. Jeg var gift i 9 år med Oliver, og vi havde begge to (2) sønner sammen. Oliver var min elsker i gymnasiet, min drømmemand og jeg elskede ham mere end ord kan udtrykke. Pludselig begyndte min mand at sove ude og give forskellige undskyldninger for, hvorfor han ikke kan komme hjem. De børn, der plejede at altid have været omkring deres far, ser nu byg. Han begyndte at have affærer med andre kvinder uden for ikke at overveje, hvordan børnene eller jeg vil have det.

    Hele min verden blev knust, og det ser ud til, at jeg mistede den eneste person, jeg nogensinde virkelig har elsket. Det blev værre på et tidspunkt, at han anmodede om skilsmisse ... Jeg prøvede mit bedste for at få ham til at skifte mening og blive hos mig og børnene, men al indsats var nytteløs. Jeg bønfaldt og prøvede alt, men stadig, intet virkede.

    Gennembruddet kom, da nogen introducerede mig for denne vidunderlige, store stavebeslag, der til sidst hjalp mig med ... Jeg har aldrig været fan af ting som dette, men besluttede bare at prøve modvilligt, fordi jeg var desperat og havde intet valg ... Han bad specielle bønner og brugte rødder og urter ... Inden for 2 dage ringede Oliver til mig og var ked af alt det følelsesmæssige traume, han havde forårsaget mig, han flyttede tilbage til huset, og vi fortsætter med at leve lykkeligt som en stor familie igen. hvad et vidunderligt mirakel doktor Zuzu gjorde for mig og min familie. Han hjalp mig også med at løse mit gigtproblem, som jeg har beskæftiget mig med i årevis

    Jeg har introduceret ham for en masse par med problemer over hele verden, og de har haft gode nyheder ... Jeg er overbevist om, at nogen derude har brug for hans hjælp. For hastende hjælp af enhver art, skal du kontakte doktor Zuzu nu via hans e-mail: doctorzuzutemple@gmail.com eller WhatsApp ham på +2347013499818 og også kontakte doktor Zuzu på Viber via +2347013499818

    SvarSlet