(til bladet BioZoom)
Jeg hørte for nogle år
siden følgende vits fortalt af strålende amerikansk post.doc., Kristian
Finlator, vi havde fornøjelsen af at have ansat på Dark kosmologicenteret ved
Niels Bohr Institutet, hvor jeg arbejder: Den finske komponist Sibelius havde
engang indbudt en samling musikere og bankfolk til middag. På den ene side af
middagsbordet satte han bankmændene og på den anden side musikerne. Selv satte
han sig hos bankfolkene. Musikerne spurgte, hvorfor han satte sig hos
bankfolkene, hvortil Sibelius svarede, at det var fordi det eneste musikere
taler om er penge.
Nogen gange finder man samme problem med forskere
– det eneste vi taler om er penge. Det er der ikke noget nyt i. For 50 år
siden, i 1967, skrev Peter Naur (f. 1928, d. 2016) bogen ”Utopier” som jeg har
været heldig at finde på et antikvariat. Peter Naur begyndte sin karriere som
astronom, mit eget fag, men skiftede i 1960erne over til det fremspirende nye fag
datalogi. Han blev en af datalogiens pionerer og har leveret store bidrag til
dette fag. Bl.a. modtog han den prestigefyldte Turing pris i 2005. Han døde i
fjor. I ”Utopier” skriver Peter Naur, at bogen er ”Tilegnet de af mine
medborgere som har bevaret håbet om at forældede love kan erstattes af bedre”.
Emnet for bogen er Universiteternes krise og særligt en diskussion af, hvordan
forskningsmidler fordeles og hvordan universitetsstudier er opbygget. Peter
Naur havde nogle ret radikale forslag til forandring som ingen syntes at have
taget notits af. Peter Naur mente, at forskningsmidlerne den gang gik til de
forkerte og universitetsstudier handlede mere om ”vidensindpumpning” end om
udvikling af selvstændig tænkning. I det hele taget mente han, at universiteterne
burde nedlægges og at forskningen og undervisningen skulle gå hver til sit. Forskningsmidlerne
burde i Peter Naurs utopi fordeles efter et system, hvor alle forskere havde
kontrakter direkte med staten, med et bevillingssystem, der afspejlede den
enkelte forskers formåen inden for forskning og undervisning (efter nogle
nøjere principper diskuteret i bogen) de seneste få år.
Siden Peter Naur skrev
”Utopier” er universitetet fuldstændig forandret. Professorvældet blev
afskaffet med styrelseslovene fra 1970/73, sikkert til Peter Naurs store glæde,
og forvandlingen af universitetet til et masseuniversitet, hvor en lang større
andel af ungdomsårgangene optages på Universitetsuddannelser – en udvikling,
der allerede var kraftigt i gang i 1967, er tiltaget. Til eksempel var det ved
Københavns Universitet i 1958 4.700 studerende, i 1968 21.500 og i dag ca.
41.000. Samtidig er størrelsen af ungdomsårgangene givetvis faldet fra
situationen i 1960erne. Hvad Peter Naur mente om denne udvikling tør jeg ikke
gætte om. Mange af de problemer Peter Naur påpegede findes stadig. I 60erne var
der ifølge Peter Naur en stor klasse af amanuenser med ringe indflydelse og
helt prisgivet professorenes gunst. Problemet findes stadig om end
stillingsbetegnelserne er ændrede. Der findes stadig et stort prekariat af
løst/kortansatte post.docs. og ATAP/TAPer med ringe indflydelse og undertiden
med stor jobusikkerhed. Med universitetsloven fra 2003 er professorvældet om
ikke fuldt genindført så nok delvist. Magten ligger ikke hos professorerne, men
i det mere forretningslignende ledelseshierarki med sektionsledere,
institutledere, dekaner og rektor med deres mange viceledere (i øvrigt typisk
professorer).
Tildelingen af
forskningsmidler er meget anderledes end i 1967 og næppe på en måde Peter Naur
ville bifalde. Det er min fornemmelse, at de til rådighed værende forskningsmidler
per forsker på universitetet er faldet signifikant siden 1960erne. Succesraten
for ansøgninger til det frie forskningsråd (fra i år omdøbt til den frie
forskningsfond) er omkring 10%. En anden markant udvikling er, at de eksterne
bevillinger i stigende grad tynges af både direkte og indirekte ”overhead” som
er blevet en helt uundværlig del af institutternes økonomi. Samtidig er det
meste af verden præget af det modelune, at den bedste forskning opnås ved at
tildele et meget lille mindretal af forskerne meget store bevillinger (i
Danmark i 40-100 millioner kr klassen) i store forskningscentre. Disse forskere
slipper ofte af sted med næsten ikke at undervise, da dette jo ikke er muligt
givet deres store ansvar. Dette modelune er baseret på en forestilling om det
vigtige i at støtte ”excellence”, men jeg savner dokumentation for, at der
faktisk findes en sådan gruppe af særligt excellente forskere og at en så ujævn
fordeling af forskningsmidler faktisk giver den bedste forskning per investeret
krone. Det er jo ikke overraskende, at folk med multimillionbevillinger gør det
godt, og deres status som ”excellente” bliver hurtigt en selvopfyldende
profeti. Spørgsmålet er om ikke en mere jævn fordeling samlet set ville give en
bedre, mere sprudlende, kreativ og mangfoldig forskning. Det er jeg ret sikker
på. Et andet problem med de store centre er, at de både producerer mange løst-ansatte
og i høj grad bestemmer, hvem der faktisk vinder de ret få faste stillinger på
universiteterne – i hvert fald der hvor jeg færdes.
Hvis jeg her til
afslutning skulle formulere en lille utopisk drøm skulle det være denne: modsat
Peter Naur er jeg stor tilhænger af den tætte forbindelse mellem forskning og
undervisning. Jeg ville ønsker mig en situation, hvor alle forskere bidrog i
rimelig grad til undervisningen og hvor det var muligt for alle forskere med en
rimelig undervisnings- og forskningsindsats at hjemhente forskningsmidler til
dækning af rejser, udstyr og en enkelt post.doc. og/eller PhD studerende ca.
hvert tredje år. Dette burde foregå på en måde, hvor vi ikke konstant er
nødsaget til at genopfinde vores forskning og bilde hinanden ind at vi er meget
mere paradigmebrydende, beyond state-of-the-art og high-risk/high-gain agtige
og mere excellente end de andre. Vi er også nødt til at finde en bedre løsning
for de mange kort/løstansatte, således at det tidligt (max. 3 år efter PhDen) afgøres
om man er ”inde eller ude”, f.eks. via tenure-track programmer. Jeg er
overbevist om, at løsningen på dette problem også vil være et stærkt bidrag til
at gøre universitetsstillinger attraktive for en bredere skare og ikke mindst
forbedre kønsfordelingen. Endelig drømmer jeg om en struktur, hvor
institutterne kunne have en stabil økonomi, der ikke fuldstændig var hængt op
på behovet for indhentning af store mængder overhead fra eksterne bevillinger.
Det forekommer mig paradoksalt, at vi har opbygget disse bizarre systemer med
overhead, inddækning o.s.v. Pengene kommer jo i sidste ende fra de samme
skatteyderlommer, så kunne vi ikke lave et simplere system, der samtidig kunne
frigøre de store mentale resurser en masse forskere bruger på at tænke over
penge. Måske Sibelius næste gang så ville overveje at sætte sig på den anden
side af bordet.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar